Mokropeská škola
Panu Dru JANU LHOTOVI,
čestnému občanu,
za první základ na stavbu školy, jímž uctil
památku svého tragicky zahynuvšího syna
Dra Zdeňka Lhoty, průkopníka čsl. letectví.
Přístavba školy byla ukončena v r. 1993. V červnu t. r. bude zahájena stavba opěrné zdi u školy, kterou bude provádět společnost s r. o. Vodohospodářské stavby České Budějovice za dohodnutou cenu 1.041.652 Kč. Termín dokončení prací je 31.8.1994, záruční doba 36 měsíců. Rekonstrukční práce (elektroinstalace, rozvod vody a kanalizace) ve staré budově školy zahájí firma ELEKTRO-SYSTEM, s. s r. o. Praha 15.6.94 za dohodnutou cenu 2.380.350 Kč včetně základního elektronického zařízení. Termín ukončení je rovněž k 31.8.94. Rozhovor s PhDr. Zdeňkem Mouchou, ředitelem ZŠ Černošice II. - Mokropsy O prázdninách se ve škole i okolo ní udělalo plno práce. To mělo jistě jediný cíl: aby mohla budova během školního roku co nejlépe sloužit našim dětem. Co vše se podařilo udělat a jak jste se stavem školní budovy spokojen? Stav budovy byl v minulém školním roce prakticky havarijní. Navíc to vypadalo tak, že se Městskému úřadu nepodaří finance pro nás opatřit. V době, kdy už jsem téměř přestával doufat, že k opravám vůbec dojde, bylo úsilí pana starosty Jiřího Pergla, kterému upřímně děkuji, korunováno úspěchem. Podařilo se mu pro školu získat tři a půl milionu korun. Díky této sumě se mohly uskutečnit nejnutnější práce a dosáhlo se toho, že dnes již školní budova v havarijním stavu rozhodně není. Rozvod vody je po generální opravě, nově je provedena elektroinstalace, máme nová sanitární zařízení jak ve třídách, tak na záchodech, kde se konečně podařilo udělat účinné odvětrávání. V budově jsou instalovány sprchy, což má veliký význam i ekonomický např. z hlediska letního pronájmu školy. Opěrná zed' za budovou byla postavena znovu a prostor před ní byl vydlážděn. Bude ho nyní možno využívat i pro sportovní činnost dětí. Ve čtyřech třídách je položena nová podlahová krytina a v ostatních třídách je podlaha opravena. Navíc jsme dostali příslib, že v době jarních prázdnin dostanou novou podlahovou krytinu všechny zbývající třídy. Celá budova je vymalovaná a zlikvidovali jsme drátěné žákovské šatny na chodbách, takže školáci mají o přestávkách na těchto chodbách mnohem více prostoru. Je instalováno poplašné a zabezpečovací zařízení i televizní rozvod do každé třídy. První etapa opravy a modernizace školy skončila, ale ještě je před námi mnoho důležité práce. Je nutné vybudovat školní hřiště, zásadně opravit nebo postavit tělocvičnu, udělat konečnou úpravu prostor před školní budovou atd. Navíc je už v současné době škola přeplněna a první třídy se bohužel opět učí v družině. Hovoří se o tom, že začínáte letos s podstatně obměněným učitelským sborem. Při přechodu školy na právní subjektivitu, což je záležitost značně náročná jak po stránce organizační, tak časové a výukové, jsem snížil početní stav učitelského sboru. Mj. tím způsobem, že jsem požádal ty pedagogy, kteří u nás pracovali na zkrácený úvazek, aby si úvazek rozšířili. Celkem odešlo ze školy buď do důchodu, nebo na jiná pracovní místa osm učitelů. K začátku školního roku jsem šest nových učitelů přijal, a to tři na první a tři na druhý stupeň. Je jistě dobře, že mezi těmito šesti jsou i dva mladí plně kvalifikovaní učitelé - muži. Dříve než Vám i učitelskému sboru popřeji úspěšný školní rok, zeptám se ještě na plány do budoucna. A teď nemám na mysli tak potřebné stavby či přestavby, ale výchovně vzdělávací proces. Navazuji na činnost svého předchůdce ing. Jaromíra Kletečky, s jehož záměry se plně ztotožňuji. Chci dát škole jasný profil s kvalitní výukou jazyků, přírodovědných předmětů, výpočetní techniky, se sportovním i uměleckým zaměřením. I nadále budeme třídy diferencovat, nikoliv však z hlediska prospěchu, ale podle zájmů a předpokladů jednotlivých dětí. Zaměření sportovní a umělecké pokládám za důležité i proto, že většina dětí má v Černošicích jen nepatrné možnosti mimoškolního vyžití. Naší další perspektivou a cílem je vznik střední školy přímo v našem městě. Každoročně se mnoho žáků hlásí na střední školy a přijímání není vůbec jednoduché. Mnohé školy jsou přeplněné a přijímací řízení je i proto pro žáky psychicky velmi náročné. Chceme-li však, aby v našem městě byla střední škola, musíme mít nejen dostatek dětí kvalitně na tuto školu připravených, ale také dobré, plně kvalifikované učitele. Proto se už nyní snažím, aby mezi učiteli, kteří na školu nastupují, byli takoví, kteří mají aprobaci pro 5. až 12. ročník. Pokládám za úspěch, že takových lidí je k dnešnímu dni na černošické škole deset.
Opsáno v roce 2003
Děkuji za rozhovor.
Mb
Zpravodaj 1994


